onsdag 18. november 2009

Nyttige råd og vink!




I dag lette jeg gjennom noe rot som har blitt stuet bort, og da dukket dette inspirerende heftet opp, ”nyttige råd og vink”. Selv om jeg faktisk kan skryte på meg at jeg har et relativt greit husmorpotensial, så trenger selv den perfekte husmor råd og vink noen ganger, så jeg begynte å bla i dette heftet. Det inneholder da altså enkle råd for det meste, alt fra kjøkkenet, bilen div rensing, til barna. Jeg forstod fort at en del av disse rådene var noe utdatert da heftet var trykket første gang år 1976 (ja det var ”før min tid”, og det har skjedd noen endringer siden da). Fikk meg i hvert fall en god latter etter hvert, ikke fordi tipsene var dårlige, men snarere en merkelig formulering. For at du skal forstå hvorfor, har jeg samlet de beste tipsene:

Bilen:

1: ”Parkering: Hvis du stadig kjører for langt inn i garasjen og dunker inn i bakveggen, kan du prøve å henge opp en gummiball i en snor fra taket. Når den dunker i frontglasset vet du at du er langt nok inne.” (dette er jo helt supert!!! Skulle vært gjort på alle parkeringsplasser og lyktestolper, men hva om du pleier å rygge inn bilen da? )

2: ” Før du sitter i grøften: legg en pose sand i bagasjerommet, du kan jo bli sittende fast i is og snø” ( husk å gjøre dette FØR du sitter i grøften da!!)

Badet:

3: ”Skitne ringer i klosettet: her var det forklart noen kjemiske midler som er utdatert i 2009, så her har du mitt tips: Vask klosettet regelmessig! For dere usofistikerte lesere klosett = WC/dass.

Barna (min favoritt):

4: Unngå såpe i øynene: gni vaselin på øyenbryn og øyelokk, da vil såpevannet renne ned på siden i stedet. (joa smart dette, men den vaselinen skal vel vekk etterpå eller?)

5: sikkerhetstiltak: Selv voksne kan komme til å gå rett inn i en lukket glassdør (JA), og det kan føre til stygge skader. For å unngå at småbarn gjør det samme, kan du klebe en fargestrimmel på glasset i barnehøyde, da ser de at døren er lukket. (foreslår voksenhøyde i tillegg jeg!, men pleier egentlig glassdører å vær skinnende rene i et hus med småbarn?)

Jepsi pepsi!!! Dette var da 5 kjekke tips å ta med seg i hverdagslivet!
Men for å være på den sikre siden vil jeg bare referere fra heftet og si: Rådene er bare ment som mulige forslag, forfatteren kan ikke garantere absolutt vellykket resultat. For å være sikker ikke å ødelegge noe, anbefales å vise forsiktighet.

(Bildet over er for øvrig hentet fra heftet)

1 kommentar:

  1. Haha!! Skal foreslå den sprett/ gummi- ballen for H, når vi om et par år går til anskaffelse av garasje:)))
    Likte godt den med doskåla, hvis det trengs sterke kjemikaler er det kanskje på tide å revurdere vaskevanene ja:)) *LOL*

    Klem :o)

    SvarSlett